Proteiny

Proteiny (bílkoviny) jsou základní stavební jednotkou svalů, proto je potřeba je pravidelně tělu dodávat stravou případně proteinovými doplňky stravy. Pro růst svalů, jejich ochranu a optimální regeneraci je vhodné užívat proteinové přípravky pro sportovce, které do těla dodají potřebné množství bílkovin a esenciálních aminokyseliny. Mezi oblíbené doplňky s proteiny patří zejména proteinové přípravky whey protein či sladká syrovátka.

Proteinové přípravky jsou koncentrované bílkovinné směsi, lehce rozpustné a stravitelné, což je u sportovců důležité. Nejrychleji stravitelná je syrovátková bílkovina, pak následuje vaječná bílkovina a nejpomaleji kasein. Pro proteiny je nutné, jejich použití vhodně načasovat, proto tyto údaje naleznete u konkrétních produktů a mohou se lišit, dle stravitelnosti a účelu proteinového přípravku.

Proteiny jsou pro život nepostradatelné. Jsou základním stavebním kamenem svalů. Protože se proteiny v těle neukládají, je potřeba je dodávat do těla ve stravě, případně proteinovými doplňky stravy.

Proteiny (bílkoviny) pro sportovce

Strava bohatá na proteiny by měla být rozložena po menších dávkách do celého dne. Další možností příjmu potřebného množství proteinů jsou proteinové přípravky, které se vyznačují vysokým obsahem bílkovin. Pokud chceme tyto přípravky do jídelníčku zařadit, musíme vhodně načasovat jejich použití.

Zdroje bílkovin

  • Maso – všechny netučné druhy, hlavně kuřecí, krůtí, hovězí, netučné vepřové, ryby.
  • Mléčné výrobky – mléko, sýry, jogurty, zakysané výrobky.
  • Vejce.
  • Luštěniny, jako čočka, hrách, fazole a sója. Tyto však neobsahují všechny esenciální aminokyseliny, nebo je obsahují v minimálním a nedostatečném zastoupení. Jako hlavní zdroj pro sportovce, kteří potřebují bílkovin hodně, nejsou vhodné z důvodu nižšího procentuálního obsahu bílkovin a vyššího obsahu vlákniny a hůře stravitelných sacharidů – nadýmání.

Na doplnění bílkovin, jejichž množství není možné přijmout stravou, perfektně poslouží proteinové přípravky. Jsou to koncentrované bílkovinné směsi, lehce rozpustné a stravitelné. Rychlost doplnění bílkovin a jejich lehká stravitelnost je u sportovců velice důležitá. Pokud jsou přijímány před tréninkem, nezatěžují žaludek, a po tréninku jsou rychle využity a svaly začnou rychleji regenerovat a růst. Po tréninku je důležité využít takzvané anabolické okno, kdy jsou svaly schopné přijmout větší množství živin, než-li kdykoliv v jinou dobu.

Kdy užívat proteinové přípravky?

Různé zdroje bílkovin a jednotlivé metody zpracování mají vliv na jejich rychlost trávení. Všeobecně nejrychleji se tráví syrovátková bílkovina (Whey protein). Pomaleji se tráví vaječná bílkovina a nejpomaleji kasein – část frakce mléčné bílkoviny, která zůstane po oddělení syrovátky. Takže v závislosti na potřebě, jak rychle potřebujeme doplnit bílkoviny, si lze vybrat druh proteinu. Nejrychleji potřebujeme doplnit bílkoviny před (poloviční dávku) a po tréninku. Tehdy použijeme syrovátkový protein (například 100% Whey Protein, CFM Whey Protein Isolate), který se nejrychleji tráví. V průběhu dne použijeme vícesložkový protein (například Whey Protein Actions 85) jak s „rychlými“ tak i s „pomalými“ bílkovinami, což umožňuje, aby se svalům dostávalo dostatečné množství bílkovin po delší dobu. Před spaním, když chceme, aby svaly „nehladověly“ v průběhu noci, použijeme noční protein (Night Effective Protein), který obsahuje taky kaseinovou složku, která se pomalu tráví.